Ultima 2019 - Architek Percussion + POING

Bokser, bøker og bento – dobbel kammermusikkonsert med forfriskende vri

16. september 2019


19:00

Delta


16. september 2019


Arrangementet starter:

19:00


Del Arrangement


Architek Percussion + POING 250/150 I denne dobbeltkonserten fremfører den kanadiske slagverkskvartetten Architek Percussion et blandet repertoar der tradisjonelle slaginstrumenter er byttet ut med uventede objekter; etterfulgt av to verdenspremierer og andre verker av den norske trioen POING. Komponist og lydkunstner Gyrid Nordal Kaldestad har skrevet et nytt verk som involverer spesialdesignede bokser. Ved å undersøke materialiteten i metall, pappesker og tre blir bittesmå bevegelser omformet til rike, omsluttende lydlandskaper. Stykket er inspirert av de små stemmene, som ofte forblir uhørt. James O’Callaghans Spinefold; opinions inkluderer lyden av bøker med blafrende sider, knirkende rygger og omslag som slås sammen. I Hanna Hartmans Shadow Box hører vi bl.a. nøtter, eggeskall og papirposer. I de to satsene av John Cages Percussion Quartet, spiller Architek på en serie «instrument-objekter». På sin andre Ultima-konsert (se også 14. september) feirer POING sitt 20-årsjubileum med å demonstrere sin virtuositet og evne til å fornye samtidsrepertoaret. Konserten består av et program på fire verk – både europeiske og asiatiske stykker – som dekker svært ulike stilarter. De gjenopptar to komposisjoner fra starten av sin karriere – Maja S. K. Ratkjes essential extensions, som bringer Messiaens Quartet for the End of Time inn i frijazzens sfære, og Sachiyo Tsurumis SUSHIYA 009, som kombinerer Japans entusiasme for Beethovens symfoni nr. 9 med sushi. I tillegg presenterer de et nytt stykke av Olav Anton Thommessen og et av kinesiske Lei Lei Tan. Dette er en typisk nyskapende pakke musikk som bekrefter vitaliteten til et av Norges mest innflytelsesrike ensembler for moderne musikk. Konsert 1: John Cage: Quartet (movements I & IV) (1936) James O’Callaghan: Spinefold; opinions (2014) Gyrid Nordal Kaldestad: Whispers and Strokes for amplified boxes (2019) Hanna Hartman: Shadowbox (2011) Architek Percussion Konsert 2: Maja S. K. Ratkje: essential extensions (1999) Leilei Tian: New work (2019, WP) Olav Anton Thommessen: New work (2019, WP) Sachiyo Tsurumi: SUSHIYA 009 (2003) POING POING Rolf-Erik Nystrøm – saksofon Frode Haltli – akkordeon Håkon Thelin – kontrabass (Foto: Alex Tran) ENG: Architek Percussion + POING Kulturkirken Jakob 16/9, 19.00 250/150 NOK Boxes, books, bento and more – a double concert of chamber music with a refreshing twist In this exciting double billing, Canadian ensemble Architek Percussion perform a mixed repertoire replacing traditional percussion instruments with unexpected objects; while Norwegian trio POING follow with a selection of world premieres and recent works. Norwegian composer and sound artist Gyrid Nordal Kaldestad has written a new work involving custom-made boxes. While exploring the resonances of metal, cardboard and wood, and the tiny physical gestures that can be amplified into huge noises, the piece represents small voices that often go unheard. James O’Callaghan’s Spinefold; opinions features amplified books with rustling pages, squeaking spines and slamming covers. Hanna Hartman’s Shadow Box features amplified ceramic tiles, nuts, eggshells and paper bags. In the two movements of John Cage’s Percussion Quartet, Architek will perform on a range of ‘instrument-objects’. In their second Ultima appearance of 2019, POING, celebrating their 20th anniversary (see also 14 September), will demonstrate their extraordinary virtuosity and ability to refresh the contemporary repertoire. In a programme of trio works spanning hugely different styles, and both European and Asian pieces, they revisit two compositions from the start of their career – Maja S. K. Ratkje’s essential extensions, which takes Messiaen’s Quartet for the End of Time into the realm of free jazz, and Sachiko Tsurumi’s SUSHIYA 009, which combines the twin Japanese enthusiasms for Beethoven’s 9th and sushi. Additionally they will premiere sparkling new work by Norway’s Olav Anton Thommessen and China’s Leilei Tan. A typically innovative package of spicy and daring music confirming the vitality of one of Norway’s best loved and most influential modern music ensembles. Concert 1: John Cage: Quartet (movements I & IV) (1936) James O’Callaghan: Spinefold; opinions (2014) Gyrid Nordal Kaldestad: Whispers and Strokes for amplified boxes (2019) Hanna Hartman: Shadowbox (2011) Architek Percussion Concert 2: Maja S. K. Ratkje: essential extensions (1999) Leilei Tian: New work (2019, WP) Olav Anton Thommessen: New work (2019, WP) Sachiyo Tsurumi: SUSHIYA 009 (2003) POING Rolf-Erik Nystrøm – saxophone Frode Haltli – accordion Håkon Thelin – double bass (Photo: Alex Tran)

Se også: