Den italienske komponisten og organisten Francesco Filidei (født i 1973) har fått rykte på seg for å stille spørsmål ved selve grunnlaget til musikken. Er det musikk når en sanger trekker pusten eller en finger glipper på en fiolinstreng? Når begynner musikken, og kan den noen
gang ta slutt? Dette er utgangspunktet for komponistens store opusliste som inkludererL'Opera (Forse)
(2009), arrangert for et ensemble på seks.
Filidei studerte i Firenze under Salvatore Sciarrino og organisten Jean Guillou, men hans egne komposisjoner er skarpere i kantene enn hos mentorene. Til fremføringen av L'Opera (Forse)trenger man to bord med fugler, potter og forskjellige andre gjenstander, og instrumental- og trommepassasjer avbrytes av kunngjøringer fra musikerne. Filidei er interessert i øyeblikkene der mekanikken bak opptredenen og prosessene bak illusjonen blir avslørt og står fram som musikk i seg selv.
Tonaliteten representerer livet, og støyen er døden. Denne ukonvensjonelle "øvelsen i galskap", som komponisten kaller det, inneholder store mengder av begge deler, med et partitur som krever oppblåsing av ballonger, som plukkes og strekkes i et slags grotesk ritual.
Ensemble Ascolta er et Stittgart-basert ensemble som har jobbet med nyskapende musikk, fra Erik Satie til Frank Zappa, siden 2003. De opptrer fast på store internasjonale festivaler som Huddersfield, Darmstadt, Lucerne, Donaueschingen og Wien Modern.