Ultima 2022: Ensemble Temporum

24. september 2022


15:00

Ensemble Temporums uredde program byr på originale teksturer

Chaya Czernowin: Fast Darkness III (2022, WP)

Martin Bauck: Tostados en córdoba en medio de la noche (2019)

Paul Clift: On the Celestial Hierarchy (2014)

Chaya Czernowin: Ayre: Towed Through Plumes, Thicket, Asphalt, Sawdust and Hazardous Air I Shall Not Forget the Sound Of (2016)

Ensemble Temporum fremfører to verk, inkludert en verdenspremiere av den israelsk-amerikanske komponisten Chaya Czernowin. Hun får stadig mer oppmerksomhet internasjonalt, og den anerkjente kritikeren Alex Ross har kalt musikken hennes «the negative beauty of disaster».

Verdenspremieren Fast Darkness III er siste del i en trilogi, hvorav de første ble skrevet for Klangforum Wien og Riot Ensemble. Her brukes pianoet som et mikrotonalt instrument, og musikken er delvis et resultat av samarbeid med ensemblets pianist Sanae Yoshida. Ensemblet fremfører også Czernowins Ayre: Towed Through Plumes, Thicket, Asphalt, Sawdust and Hazardous Air I Shall Not Forget the Sound Of (2016). Her benyttes sakte, skrapende bevegelser, støy og perkussive lyder. Pianoets timbre er også sentralt i Martin Baucks nedstrippede og stillfarne Tostados en córdoba en medio de la noche. Flageoletter – treblåserinstrumenter fra middelalderen – brukes til å fremkalle mikrotoner som gradvis brer seg utover i ensemblet.

On the Celestial Hierarchy (2015) er skrevet av australieren Paul Clift og beskriver et drømmeaktig univers der ensemblet opererer som én lydkilde.

Ensemble Temporum holder til i Oslo og har en roterende besetning. De er oppkalt etter Gérard Griseys Vortex Temporum, som de fremførte på Ultima i 2016.

I samarbeid med Ensemble Temporum

Kai Grinde Myrann – dirigent

Ensemble Temporum

Aliisa Neige Barrière – fiolin

Bénédicte Royer – bratsj

Inga Grytås Byrkjeland – cello

Sanae Yoshida – piano

Jennifer Torrence – slagverk

???, fløyte

???, klarinett