Ensemble Allegria – NÅ: Høgsongen

24. november 2022


19:00

Ensemble Allegria – NÅ: Høgsongen

Ensemble Allegria inviterer til Oslo-premiere på verket Høgsongen av Nils Henrik Asheim som ensemblet fremfører sammen med skuespiller Petronella Barker. Konserten er en del av Ensemble Allegria sin konsertserie “NÅ”.

Dørene åpner klokken 18:15

Verket Høgsongen ble bestilt til Ensemble Allegria for Festspillene i Bergen i 2015, og teksten er hentet fra Salomos Høysang i Bibelen. Verket ble spilt inn på LAWO Classics for noen år siden, men har altså aldri blitt fremført i Oslo tidligere!

Asheims verk rammes inn av musikk fra 1600-tallets store fiolinvirtuos Heinrich Ignaz Franz von Biber. Blant hans høyest skattede verk finner vi de 15 Rosenkrantzsonatene, eller Mysteriesonatene, som hver refererer til nøkkelhendelser i fortellingen om Jomfru Maria og Kristus. På konserten får vi høre finalen av denne syklusen: Passacaglia for solo fiolin, fremført av orkesterets kunstneriske leder, Maria Angelika Carlsen.

Konserten avsluttes med Bibers aller siste verk: Harmonia Artificiosa-ariosa.

PROGRAM

Nils Henrik Asheim: Høgsongen

Heinrich Ignaz Franz von Biber: Passacaglia og Harmonia Artificioso-ariosa

Ensemble Allegria

Allegria (ital.) betyr glede og det var nettopp gleden ved å spille sammen som førte en gruppe musikkstudenter til å starte opp orkesteret i 2007. Ensemble Allegria regnes blant landets ypperste musikkensembler, og er kjent for å kombinere høy kunstnerisk kvalitet med spontanitet, og fleksibilitet. Orkesteret består av 23 faste musikere og har siden begynnelsen blitt drevet av musikerne selv under kunstnerisk ledelse av Maria Angelika Carlsen.

I tillegg til sin egen konsertserie “NÅ” i Oslo har Ensemble Allegria spilt på de store musikkfestivalene i Norge og samarbeidet med flere av verdens ledende solister som Tine Thing Helseth, Martin Fröst, Truls Mørk, Lawrence Power, Kathryn Stott and Benjamin Schmid. Ensemblet har gitt ut tre innspillinger, hvorav to er nominert til Spellemannprisen, og har i flere år hatt et tett samarbeid med Det Norske Solistkor gjennom flere konsertprosjekter og innspillinger. I 2018 mottok orkesteret sammen med Solistkoret Diapason d’or de l’année.

Petronella Barker

Petronella Barker er fra Colchester og Fredrikstad og utdannet ved Statens teaterhøgskole. Petronella er fast ansatt ved Nationaltheatret i Oslo, og har der gjort en lang rekke roller, bl.a Cathleen i Lang dags ferd mot natt, Natalja i Tre søstre, Svigerdatteren i Vinterforvaring, fru Sørby i Vildanden, Tekla i Kreditorer, Hedda i Hedda Gabler, Ånden i Markens grøde, Leone i Neger og hunder i kamp og Rebekka West i Rosmersholm – en rolle hun fikk en Heddaprisnominasjon for, Hippolyta/Titania i En Midtsommernattsdrøm, Hermiane i Disputten, Det Flygende Barnet, Kona i Styrtet Engel, Sonetter, Heksa i Reisen til Julestjernen, Donna Elvira i Don Juan, Timmy i Historien om et Ekteskap, Gledesdreper i Kunsten å Spørre, Vi Må Snakke om Faust, Fru Capulet i Romeo og Julie, Sauekvinna i Brannen og Ella Rentheim i John Gabriel Borkman.

På Oslo Nye Teater gjorde hun bl.a Ofelia i Hamlet og Edvarda i Pan.

Petronella har også spilt Agnes i Brand ved Göteborgs Stadsteater og Genia i De stora vidderna ved Dramaten i Stockholm. Hun har i perioder vært ansatt ved Stockholms Stadsteater og blant annet spilt Rita i Lille Eyolf, Grevinnan Orsina i Emilia Galotti, Sonhustrun i Leka med elden, Jelena i Onkel Vanja, Merteuil i Kvartett og Gellhorn i Gellhorn och Hemingway.

Nylig spilte hun Jelena i Onkel Vanja på Den Nationale Scene i Bergen, og Ljubov Ranjevskaja i Kirsebærhaven på Kilden i Kristiansand.

Petronella har også medvirket i flere filmer og tv-serier som bl.a Sweetwater, Thranes metode, Hawaii/Oslo, Den brysomme mannen, som hun fikk Amandaprisnominasjon for, Victoria, Svenskjævel, Kodenavn Hunter, Neste Sommer, Førstegangstjenesten og Gutta på Skauen.

Nils Henrik Asheim

Nils Henrik Asheim (f.1960 i Oslo) kombinerer karrierene som organist, pianist og komponist med en virksomhet som kurator, programskaper og initiativtager til kunstneriske samarbeid. Hans aktivitet startet i den klassiske musikken og har senere forgrenet seg til det frie improvisasjonsmiljøet.

Asheims musikk har et tydelig fokus på klang og på lydens fysiske og taktile side. Musikken er gjerne bygd opp flere parallelle tidsproporsjoner, og Asheim arbeider med lag av nærhet og avstand. Jevnlig tilbakevendende materiale blir variert, og skaper en form som virker åpen og selv-genererende.

Asheim har utviklet sin egen personlige improvisasjons-stil på orgel og dyrker som utøver en profil som åpner opp sjangergrenser. Han har to ganger fått Spellemannsprisen (den norske «Grammy»): for orgelplaten «19.03.04, Oslo Cathedral» og for «Mazurka – remaking Chopin.»

Siden 2012 har Nils Henrik Asheim vært ansatt som organist i Stavanger konserthus. Her har han skapt et stort publikum for orgelet gjennom å utvikle nye konsertformer hvor orgelet bl.a. kombineres med andre instrumenter og kunstformer. Her kan nevnes konseptene Orgelnatt, Orgelets Ønskekonsert og festivalen Orgelkraft, og ikke minst den gigantiske happeningen «Messiaen Complete» i november 2018 (nominert til Kritikerprisen), hvor hele konserthuset ble tatt i bruk til en ni timers altomsluttende estetisk, sensorisk og kroppslig opplevelse.

I 2018 fikk han Nordisk Råds musikkpris for «Muohta – language of snow». Samme år ble han utnevnt til ridder av den kongelige St.Olavs orden for sin innsats for norsk musikkliv. I tillegg til Nordisk Råds Musikkpris har Asheim bl.a. mottatt Musikkforleggerprisen, Kritikerprisen for musikk, Lindemanprisen, Arne Nordheims Komponistpris og Edvard-prisen.

Barneoperaen «Stormen», bestilt av den Norske Opera og Ballett, vant den Europeiske RESEO opera for young audiences award i 2014