PRAYERS

- En utstilling om makt og avmakt

17 – 25. august 2019


Se for deg at du kommer inn i et gammelt kirkerom. Med forventning. Du vet sånn omtrent hva du vil finne der inne. I tillegg til kunsten du har kommet for å se, vet du at du møter søyler og prekestol, alter og buevinduer.
Men denne gangen kan du ikke se noe av dette. Det eneste du kan se, eller snarere fornemme, er to enorme gullballonger som svever over deg. De henger så lavt at du så vidt kan gå under.Det er overveldende, det er voldsomt. Og det er fascinerende. De fyller hele langskipet! Etter hvert som du beveger deg innover i rommet, ser du at «ballongene» ikke bare er ballonger. De har form, de ligner noe du har sett før… Det er stridsvogner, det er krigstanks.

Denne kunstinstallasjonen ble første gang presentert ved den midtøstenbaserte festivalen Redzone i Beirut, mai 2018. Sammen med Kirkelig Kulturverksted, og med støtte fra UD, arbeider festivalen for kunstens og kunstneres frihet i dette området. Kunstens samfunnsoppdrag som lyskaster og kommentator; dens kraft og mulighet til å åpne dører, åpne tanker og dialoger blir særlig tydelig i land som i stor grad har regulert kunstnere og deres arbeid. Men også i dette rommet – med sin symboltyngde, sin historie og sin maktrepresentasjon, får dette verket en meget interessant dimensjon. Hva er makt – og når og hvordan inntreffer omslaget hvor den blir til avmakt; hvor håpløshet blir til bønner? Når blir ekte drapsvogner til dataspill, piksler og virtuelle krigsstørrelser, og hva skjer når de fylles med luft og dekkes med den symbolske gullfargen? Den enorme uretten som gjøres mot menneskeheten gjennom en stadig voksende våpenindustri, hvor en rik, marginal elite sitter med svimlende utbytte, kan vi «glemme» den hvis bre gullfargen er vakker nok? Dyp nok? Skinnende nok?

Kan gullmyntene (eller kanskje sølvmyntene, gitt rommet og rammen) døyve den norske, kollektive samvittigheten? For VI er da vitterlig også krigsprofitører! Og plasseringen av dødsskvadronene i et kirkerom, kan den gi fortellingen om maktmisbruk og
frykt andre valører, klanger og dimensjoner? Kan lettheten og sårbarheten i verket gi noe av den tyngden og alvoret vi trenger for å se disse sannhetene?

Installasjonen, som opprinnelig bar navnet Economy of Effort pays the price, er laget av den egyptiske kunstneren Mohamed El-Masry, som arbeider primært politisk og samfunnskritisk. Selv sier kunstneren om valget av artefakter og utforming: The concept of using tanks as a model representing the entire system of industrialization and the consequent economic policies and political conflicts at the expense of many human considerations. The tanks also represent the sovereign, political, economic, and elite approach that manipulates people and their destinies in order to find a market for them.

Kulturkirken Jakob er stolte over å presentere denne installasjonen – i samarbeid med UD, Culture Resource المورد الثقافي,
Redzone Festival og kunstneren selv; Mohamed Elmasry .
Billetter i døra; betales med kort eller Vipps.

I løpet av utstillingsperioden blir også følgende arrangementer koblet til utstillingen og dens tematikk:

Tomms verden: Norge – Fredsmegler og Våpeneksportør, 20.08
Svovelpreken: Bomber og Bistand, 21.08
Jakobmesse, 25.08