How the Light Gets In

Kammermusikalske nytolkninger av Leonard Cohen

19. januar 2019


19:30

How the Light Gets In

Hva skjer om man løsriver Leonard Cohens sangtekster fra melodiene og tonesetter dem på nytt i et helt annet musikalsk landskap? Det er duket for en spennende og sjangeroverskridende konsert når Tora Augestad og NyNorsk Messingkvintett urfremfører Marcus Paus’ nye verk How the Light Gets In. I Daniel Weiseth Kjellesviks At Times of War, også det en urfremføring, smeltes Cohens melodier sammen med utdrag fra Gustav Mahlers monumentale symfonier. Opplev Cohen slik du aldri før har hørt ham, i en kammermusikalsk versjon for messingkvintett og mezzosopran!

Marcus Paus om «How the Light Gets In»:
Sangtekster er vår tids folkepoesi. I alt fra viser til rap Men ofte drukner slike teksters eventuelle litterære egenverdi i summen av et tekstmusikalsk uttrykk, til tross for at det i visse tilfeller er tekstene som fremheves, som hos f.eks Bob Dylan og Alf Prøysen. Eller som hos Leonard Cohen. Kan det være at nettopp de musikalske rammene ikke nødvendigvis bare understøtter, men tvert imot bedøver aspekter ved teksten? Og hvilke andre kvaliteter kan tydeliggjøres dersom teksten løsrives fra sin opprinnelige sammenheng, og tonesettes påny i et annet musikalsk språk?

NyNorsk Messingkvintett består av Brynjar Kolbergsrud, som er solotrompetist i Oslo-filharmonien og Jørgen Arnesen, Daniel Kjellesvik, Ingebjørg Bruket og Berger Iver Færder som alle er frilansere. De satser på ny musikk og sjangeroverskridende prosjekter, og har siden debuten på Nasjonalbiblioteket i 2016 urfremført hele 12 verk av blant annet Erlend Skomsvoll, Ørjan Matre og Nils Henrik Asheim. Gjennom samarbeid med organist Anders Eidsten Dahl, skuespiller Ivar Nergaard, Ensemble 96 og kontratenor Sean Bell har de på kort tid skapt seg et repertoar med et særegent lydbilde.

De har med stor suksess gjestet Only Connect Festival of sound, BrassWind og Egil Hovland-festivalen, og skal i 2019 spille inn sitt debutalbum på LAWO Classics.

Tora Augestad er en allsidig sanger – fleksibel, presis, scenisk overbevisende og med en uvanlig personlighet. Augestad vier seg til repertoar fra det 20. og 21. århundre og behersker et stort spenn av uttrykk. Hun bestiller jevnlig nye verk, sist en kammeropera som hadde premiere under Festspillene i Bergen i 2015. Augestad har sunget med ensembler som Bergen og Oslo-Filharmonien, Ensemble Modern og Klangforum Wien. I 2004 etablerte hun ensemblet Music for a while med en gruppe improviserende musikere. Ensemblet BOA utforsker landskapet mellom avantgarde og pop.

Marcus Paus er en av sin generasjons mest profilerte komponister. Hans verkliste omfatter kammermusikk, solostykker, kor- og vokalmusikk, konserter og andre orkesterverker, en symfoni og flere operaer, foruten teater- og filmmusikk.

Paus er en eklektisk komponist, men hans verker kjennetegnes gjerne av en egen mørk, lyrisk signatur. Internasjonalt har hans musikk høstet anerkjennelse for sin uttrykksfullhet og håndverksmessige virtuositet.

Flere av Paus’ sentrale verker finnes innspilt, bl.a Hate Songs med Tora Augestad, Oslofilharmonien & Christian Eggen («Portraying Passion», Lawo 2018), Konsert for pauker og orkester med Håkon Kartveit, Bergen filharmoniske orkester & Andrew Litton («Opus 250», Lawo 2015), Sonate for cello & klaver med Johannes Martens & Joachim Kwetzinsky («Marcus Paus», Aurora 2013), Love’s Last Rites med Henning Kraggerud & NOSO («Marcus Paus: Odes & Elegies», Sheva Contemporary 2017), samt filmmusikken til Upperdog (MTG 2009).

For sitt kunstneriske virke har Marcus Paus bl.a mottatt Wessel-prisen (2012), og Musikkforleggerprisen som «Årets opphaver» (2016).

Dørene åpner 1 time før oppsatt konsertstart. Kulturkirken Jakob har rampe for rullestolbrukere og tilgjengelig toalett i hovedetasjen.