SISU: Xenakis & Grenager (WP) FLYTTET TIL SENTRALEN

Iannis Xenakis: BOHOR, Lene Grenager: NYTT VERK (WP), Iannis Xenakis: PLEIADES / ULTIMA

20. september 2018


21:00

NB! DETTE ARRANGEMENTET ER FLYTTET TIL MARMORSALEN I SENTRALEN, ØVRE SLOTTSGATE 3.  

Perkusjonsensemblet SISU fyller 25 år i år. Den tilpasningsdyktige og eksperimentvillige gruppen markerer milepælen ved å fremføre noen utfordrende og detaljrike perkusjonsverk av Iannis Xenakis – en av det 20. århundrets mest dynamiske komponister – samt et nytt bestillingsverk fra en av Norges viktigste musikere, Lene Grenager.

Den gresk-franske komponisten Iannis Xenakis (1922–2001) regnes i dag som en av de mest revolusjonerende drivkreftene i etterkrigsmusikken. Merket av krig og på flukt fra hjemlandet levde Xenakis ut interessene sine for arkitektur, matematikk og antikken ved å skrive dynamisk, strukturert musikk for konvensjonelle og elektroniske instrumenter samt datamaskiner.

Bohor (1962) er et elektroakustisk verk som bygger på legendene om kong Arthur, med blant annet et elektronisk manipulert munnorgel fra Laos og lyden av smykker fra Irak og India. Under Ultima får publikum oppleve stykket i ny tolkning i åtte kanaler av Xenakis-spesialisten Reinhold Friedl.

Tittelen på verket Pléïades (1978), som fremføres av et utvidet SISU med seks perkusjonister og én dirigent, viser til både astronomi og gresk mytologi. I et av tidenes mest essensielle perkusjonsverk brukes blant annet instrumentet sixxen, som ble spesialdesignet av Xenakis til komposisjonen.

Komponist og cellist Lene Grenager er medlem av ensemblene SPUNK og Lemur. Som komponist arbeider Grenager både med akustiske og elektroniske verk med en svært sofistikert tilnærming til støy i musikk. Hennes nye verk for trioen SISU er en hyllest til Xenakis’ lydunivers.

SISU
Bjørn Skansen
Bjørn-Christian Svarstad
Tomas Nilsson (dirigent – Pléïades)

Gjestemusikere – Pléïades:
Rune André Halvorsen
Teodor Berg
Kristoffer Almås
Simen Brenden

Reinhold Friedl (elektronikk – Bohor)

Percussion ensemble SISU are celebrating 25 years of existence this year. This supremely adaptable and open minded group have chosen to commemorate their achievement with some challenging and highly textured percussion works by one of the 20thcentury’s most dynamic composers, Iannis Xenakis, as well as a new commission from Lene Grenager, one of Norway’s most important artists.

Iannis Xenakis (1922-2001) was a Greek-French composer, now considered to be one of the most revolutionary agents in post-war music. Scarred by the war and displaced from his homeland, he pursued his interests in architecture, mathematics and classical antiquity by writing dynamic and deeply structured music for conventional and electronic instruments and computers.

Bohor (1962) is a tape based piece based on the Arthurian legends, and features an electronically transformed mouth organ from Laos and the sounds of jewellery from Iraq and India. Here, in an eight-channel interpretation by Xenakis-specialist Reinhold Friedl.

The title of Pléïades (1978), for an extended SISU line-up of six percussionists and conductor, refers to both astronomy and Greek mythology. One of the most important percussion pieces of all times, it features the use of the sixxen, a multi-part metallic home-built instrument devised by the composer specifically to bring piercing sounds to this piece.

Composer and cellist Lene Grenager is a member of SPUNK and Lemur, and a composer whose work spans from the acoustic, the electronic to a very sophisticated approach to noise in music. Her new work for the SISU trio is an homage to Xenakis’ sound world.